Der er efterhånden blevet skrevet og udgivet et utal af guides og inspirationsindlæg omkring markedsføring på nettet. En stor del af det publicerede indhold omhandler dog online markedsføring og kun en meget lille del handler om offline markedsføring. Derfor har vi valgt at dedikere denne artikel til emnet offline markedsføring. Vi har bl.a. brugt Out of Home Media, der er eksperter i offline markedsføring, som en af vores informationskilder.
I denne artikel vil vi komme omkring fire effektive offline markedsføringskanaler, der kan løfte din virksomhed til næste niveau. Du kan evt. kombinere nogle af de fremhævede idéer for størst mulig effekt.
#1 Uddeling af flyers på gader og stræder
Danske forbrugere eksponeres hver dag for hundredvis af reklamebudskaber. De fleste af budskaberne møder forbrugerne, når de bruger deres telefon og f.eks. er aktive på de sociale medier, eller når de besøger nyhedssider på nettet.
For at skille dig ud fra mængden kan det være oplagt at give forbrugerne noget fysisk i hånden, som de kan tage med hjem og forholde sig til. Det kunne f.eks. være en flyer eller et visitkort. Er din virksomhed f.eks. lokalt forankret, kan det være en god idé at dele flyers ud på det lokale torv eller strøg – husk dog at søge tilladelse hos kommunen.
#2 Reklamer på busser
Hvis du selv kører i bus fra tid til anden, har du næppe kunnet undgå at lægge mærke til de reklamer, der er at finde på siderne og bagpå busserne, samt reklamerne på de skærme, der hænger inde i busserne. Disse reklamer er alle meget synlige, og det er derfor en god måde at opnå opmærksomhed på.
Vil du også gerne annoncere på busserne, så endnu flere forbrugere får øjnene op for din virksomhed, så kan du booke en busreklame i dag. Start evt. med at reklamere på et par udvalgte busser for at teste effekten af.
#3 Deltagelse i fagrelevante messer
Hvis du sælger produkter eller ydelser, hvor det er en fordel at kunne møde kunderne face-to-face for at vække tillid og for evt. at demonstrere produkterne, er det oplagt at deltage på en eller flere messer. Der arrangeres og afholdes rigtig mange messer på dansk jord hvert år. Det gælder bl.a. Formland, Foodexpo, Ferie for Alle og mange flere.
Det er sjældent billigt at deltage på en messe, hvorfor du skal være grundig med at finde de messer, der er mest relevante at deltage på.
#4 Avisreklamer
En sidste lille idé er at reklamere i aviserne, hvis du ved, at din målgruppe læser avis. Avisreklamer er nemlig fortsat en god måde at annoncere på, hvis man får skabt en god og fængende annonce, og hvis man vel at mærke annoncerer i en avis, der bliver læst af sine potentielle kunder.